1. 15.000 knuffelberen verkocht voor KiKa
Terug naar het overzicht

15.000 knuffelberen verkocht voor KiKa 29 oktober 2020

Een opvallende actie op zaterdag 24 oktober tijdens de Eredivisiewedstrijd van sc Heerenveen tegen FC Emmen. Geen supporters vanwege de aangescherpte corona-maatregelen, maar 15 duizend knuffelberen met voetbalshirt op de tribunes van het Abe Lenstra stadion.

Met deze symbolische actie vragen Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), de voetbalclub en geneesmiddelenbedrijf MSD aandacht voor kinderen in Nederland die kanker hebben.

En het resultaat van de actie is overweldigend mooi. Alle 15.000 beren waren binnen 24 uur gekocht. Zondagmiddag was de opbrengst al meer dan €230.000,-. Allemaal voor het onderzoek naar kinderkanker. Er kunnen tot donderdag 29 oktober nog een beperkt aantal beren gekocht worden via de actie website kikakberenactie.nl.

Na de lange lockdown in Nederland startte de competitie op 12 september weer met een deel van de supporters op de tribune. Maar door de actuele coronamaatregelen was het helaas wederom niet mogelijk om mensen toe te laten tot de stadions. En daar speelde Kika, sc Heerenveen en MSD snel op in.

Ook bij KiKa kunnen traditionele sportevenementen voor het goede doel niet plaatsvinden en daardoor mist de stichting een groot deel van de inkomsten die nodig zijn om onderzoek naar kanker te financieren. Geneesmiddelenbedrijf MSD loopt voorop in de strijd tegen kanker en is al 15 jaar partner van KiKa, dat op haar beurt een warme plek heeft bij eredivisionist sc Heerenveen. Samen zochten club, stichting en geneesmiddelenbedrijf een alternatieve manier waarop zij – en heel Nederland – KiKa kunnen steunen tijdens ‘corona’. Samen kwamen ze op het idee om de KiKa-beer een hoofdrol te geven, immers het symbool van steun en liefde voor kinderen in moeilijke tijden.

Duizenden KiKa-beren
Frits Hirschstein, oprichter en directeur van KiKa: “Tijdens de eerste maanden van de coronapandemie zijn veel kinderen met kanker onzichtbaar geweest. Omdat zorg werd uitgesteld. Helaas zitten we nu weer in die situatie. Tegelijkertijd hebben we kennisgemaakt met lege voetbalstadions. Daarom moedigen we de voetballers aan met duizenden KiKa-beren in Heerenveen-shirt. En drukken we onze steun aan alle kinderen met kanker uit en laten we weten dat we ze niet vergeten.”

MSD heeft de eerste 15.000 beren met Heerenveen-shirt gefinancierd, om KiKa op weg te helpen en een bijzondere sfeer in het stadion te creëren. Het aantal KiKa-beren in het stadion staat symbool voor de ongeveer 15.000 kinderen in Nederland met kanker of die kanker hebben overleefd.

Source: https://msd.nl/kika-berenactie/, last view 29.10.2020 

NL-NON-201000006